Ako bude vyzerať doprava v roku 2050?

Ekologizácii dopravy prikladajú vo vyspelých krajinách naprieč celým svetom čoraz väčší význam. Je však tento trend dostatočne silný alebo sa rútime do záhuby? Americký Inštitút pre dopravu a rozvojovú politiku vypracoval analýzu, ktorá predpokladá tri možné scenáre na najbližšie desaťročia.

Scenár 1: Ak sa nič nezmení

Ďalších 30 rokov vyrábania a používania dopravných prostriedkov so spaľovacími motormi spolu so stále zvyšujúcim sa počtom obyvateľov bude znamenať až 2,1 miliardy vozidiel na cestách naprieč celým svetom. Dopravný systém bude zahltený. Toto alarmujúce množstvo vyprodukuje 4,600 megaton oxidu uhličitého a ďalších emisií, čo v konečnom dôsledku zapríčiní masívne škody na životnom prostredí.

Scenár 2: Ak dopravu elektrifikujeme a automatizujeme

Začneme využívať stále viac technológií. Elektromobily a ďalšie dopravné prostriedky na elektrický pohon budú frekventovane využívané už v roku 2030. Väčšina vozidiel v roku 2040 bude automaticky riadených. Na druhej strane však budeme pokračovať v používaní ich veľkého množstva. Emisií síce vyprodukujeme výrazne menej, dopravná sieť ale bude stále zahltená niekoľkonásobne viac, než tomu je teraz.

Car2go-Vancouver

Scenár 3: Ak okrem elektrifikácie a automatizácie začneme využívať aj tzv „car sharing“

Zdieľanie vozidiel bude už okolo roku 2030 často využívaným spôsobom prepravy. Celkový počet automobilov a iných vozidiel sa z momentálnych 764 zníži na 535 miliónov. Množstvo ľudí bude pred jazdením autom uprednostňovať hromadnú dopravu. Zveľadená sieť cyklotrás a chodníkov sa bude tešiť veľkej obľube. Cena za dopravu klesne o 40%. Čo je však najlepšie, v ovzduší bude až o 80% menej emisií ako pri scenári 1.

Je pravdepodobné, že v roku 2050 budú dve tretiny ľudí žiť v mestách. Ak každý z nich bude používať vlastné auto, znamenalo by to ekologickú katastrofu. Našťastie, už dnes existujú mestá ako Oslo, v ktorom má 30% všetkých nových áut elektrický pohon. K takejto výraznej zmene Nórov prinútili najmä markantné opatrenia. Vláda v meste vybudovala viac než 2000 nabíjacích miest. Majitelia elektromobilov nemusia platiť pri ich kúpe daň a môžu sa spoľahnúť aj na bezplatné parkovanie, mýto, prepravu trajektmi či možnosť jazdiť v pruhoch vyhradených pre autobusy.

Ďalším pozitívnym príkladom je kanadské mesto Vancouver. Nachádza sa v ňom celosvetovo najväčšia sieť zdieľaných áut. Takmer každý štvrtý obyvateľ tohto mesta pravidelne alebo občasne využíva jedno z 2000 áut na to určených.

Trend zdieľania áut nasleduje aj Los Angeles, ktoré sa zaviazalo do piatich rokov odľahčiť svoje cesty týmto spôsobom až o 100 tisíc áut. Podľa štatistík ľudia, ktorí využívajú zdieľané autá, chodia veľmi často aj bicyklom alebo pešo. Dobrým krokom teda je, že mesto Los Angeles návštevníkom aj domácim poskytne 10 tisíc zdieľaných bicyklov. Získať chce okrem toho aj 34 tisíc nových cestujúcich v hromadnej doprave.

Prognóza je teda do budúcna jasná. Môže sa nám v mestách dýchať ľahšie. Obrazne aj doslovne. Potrebujeme však viac miest akými sú Oslo, Vancouver či Los Angeles.

 

Zdroj: itdp.com

Prečítajte si ďalšie články

Mapa staníc

E-mobilita spája európske regióny

Jazda elektrickým autom je tichá, bezpečná a vďaka rozširujúcej sa nabíjacej infraštruktúre aj veľmi pohodlná. Pozrite si prehľad štandardných a rýchlonabíjacích staníc, ktorú pravidelne dopĺňame o nové nabíjacie body. Cestu elektromobilom si tak môžete naplánovať bez obáv kamkoľvek.
204
nabíjacích staníc