Čo najviac trápi autonómne auto? Vozidlo so šoférom

Nielen otázky bezpečnosti a legislatívy, ale najmä potreba najazdených kilometrov, objem peňazí a dlhá doba testovania znepokojuje producentov robotických áut.

Hoci sa autonómne vozidlá a technológie v nich stávajú čoraz sofistikovanejšie, procesy na ich testovanie sú stále zdĺhavé a automobily musia najazdiť obrovské množstvá kilometrov, aby ich výrobcovia mohli pustiť na cesty.

Cesta na zjednodušenie testovania

Vedci z univerzity v Michigane sa preto podujali vyvinúť zrýchlené testovanie, ktoré odstráni nevyhnutnosť precestovať milióny, ba až miliardy kilometrov. Proces, ktorý navrhujú, využíva údaje z viac ako 40 miliónov kilometrov jázd v reálnom svete, zozbierané počas dvoch rokov v rámci dvoch projektov (Safety Pilot Model Deployment a Integrated Vehicle-Based Safety Systems). Na projektoch sa zúčastnilo tritisíc vozidiel. Vedci hovoria, že sa tak môže 300- až 100 000-krát skrátiť čas potrebný na vyhodnotenie toho, ako sa robotické vozidlá správajú v potenciálne nebezpečných situáciách. Ušetriť by sa tak mohlo údajne 99,9 % času a nákladov na testovanie.

autonomne auta

Zatiaľ nie sú dôveryhodné

To, čo momentálne bráni prijať autonómne vozidlá na verejné cesty, je zatiaľ pomerne nízka miera istoty, že takéto vozidlá jazdia o 90 % bezpečnejšie než ľudskí vodiči. A na dosiahnutie tejto úrovne dôvery by testovacie vozidlá museli najazdiť v simulovaných alebo reálnych podmienkach 17,5 miliárd kilometrov, čo sa momentálne odhaduje na takmer desaťročie celoročných skúšok. Automobilkám veľmi záleží na tom, aby sa tento čas podstatne skrátil.

Nová otázka: Ako zabrániť havárii?

Princíp nového testovania spočíva v rozčlenení reálnych situácií na jednotlivé segmenty, ktoré sa už testujú alebo simulujú oveľa jednoduchšie. Výsledkom je potreba najazdiť približne iba 1 600 km skúšobnej jazdy. S príchodom robotických vozidiel vznikajú nové otázky: miesto toho, aby sa vedci zaujímali o to, čo sa stane s autom a pasažiermi počas havárie, musia nájsť odpoveď na otázku, ako havárii zabrániť.

Volvo-self-driving-car

Robot verzus človek

Zložitosť celej situácie spočíva tiež v tom, že aj keby sa autonómne vozidlá už dostali do verejnej dopravy, ešte mnoho rokov budú musieť jazdiť po cestách spolu so šoférovanými vozidlami, s nevypočítateľným ľudským faktorom. Zatiaľ sa teda do testovania dostali dve potenciálne najnebezpečnejšie situácie: jazda autonómneho auta za vozidlom, ktoré nie je autonómne a šoféruje ho ľudský vodič a zaraďovanie sa takéhoto „nevyspytateľne sa správajúceho“ vozidla na ceste pred samojazdiace auto. Ako sa totiž dá predvídať situácia, že si človek obzerá popri ceste krásy prírody, nechtiac si vyleje do lona horúcu kávu alebo nastavuje cieľ cesty na navigácii a nečakane vo veľkej rýchlosti pri tom prejde do vedľajšieho jazdného pruhu? S týmto si zatiaľ inžinieri nevedia dať rady, vylučuje to jednoduchú maticu.

Výskum skracuje testovanie

Automatické autá budú schopné navzájom komunikovať, aby zabránili zrážke. Na cestách s ľuďmi sa budú musieť naučiť zvládať aj zatiaľ nepredvídateľné situácie. A to chce ešte mnoho hodín a mnoho kilometrov testovania. Výskum a vývoj zrýchleného postupu hodnotenia situácií však ponúka bezpečné a efektívne priekopnícke riešenia.

 

Foto: Volvo, Bosch

Prečítajte si ďalšie články

Podpora

+421 908 718 280

E-MAIL

kontakt@kdenabijat.sk

Sledujte nás